Voorwaarden voor opvoering DE MOORD OP ALBERT I


Het toneelspel DE MOORD OP ALBERT I wordt beschermd door SABAM.

Om dit toneelspel op te voeren, hebt u de schriftelijke toestemming van de rechthebbende auteurs nodig en dient u een opvoeringsrecht te betalen aan SABAM (80 euro per opvoering).

U kunt deze toestemming en alle verdere inlichtingen verkrijgen via het contactformulier (klik op de titel van dit artikel). Daar kunt u ook het boek HET FEBRUARICOMPLOT bestellen (10 € - verzendingskosten inbegrepen).

TECHNISCHE FICHE "DE MOORD OP ALBERT I"

AUTEUR: Patrick Bernauw,
naar de gelijknamige roman
van Patrick Bernauw & Guy Didelez (Davidsfonds, 1993)
Heruitgegeven als HET FEBRUARICOMPLOT.

GENRE: historische thriller
DUUR: avondvullend
DECOR: een kamer in een bejaardentehuis

ROLVERDELING:
- Michel Austin: een zonderlinge oude man
- Karen: een jonge verpleegster
- Greet Verhegghe: de directrice van het bejaardentehuis
- Een notaris
- Frau Doctor: een spookachtige verschijning

KORTE INHOUD:
Raakt de jonge verpleegster Karen in de ban van Michel Austin, die al een leven lang in een bejaardentehuis wordt opgesloten? Of speelt zij een sinister spel met deze zonderlinge oude man, die haar gaandeweg alles over zijn jeugd vertelt. Zo raakte hij in de jaren dertig verstrikt in een spionagezaak, waarbij ook zijn vader al betrokken was tijdens de Eerste Wereldoorlog. Daar hoorde zelfs een complot bij om Albert I te vermoorden. Het is een feit dat de koning in 1934 in Marche-les-Dames in verdachte omstandigheden om het leven kwam. Spreekt Michel de waarheid wanneer hij de schuldigen aanwijst, of is hij een pseudologisch fantast?

"De Moord op Albert I" is een spannende en mysterieuze thriller, die nauwkeurig gebaseerd is op historische feiten. Dit adembenemend toneelstuk stelt de toeschouwers voor een onoplosbaar dilemma... Het is aan hén om uit te maken waar de waarheid eindigt... en waar ze begint!

"De Moord op Albert I" is gebaseerd op de gelijknamige roman van Patrick Bernauw en Guy Didelez (Het Davidsfonds, 1993) en op de gelijknamige monoloog, waarmee Luc Schoonjans in een produktie van de Scriptomanen twee seizoenen lang met veel succes door heel Vlaanderen toerde.